Pokud je možné přepravované zboží stohovat, je nejvhodnější použít pro přepravu palety. Přinášejí totiž s sebou mnoho nesporných výhod. Jednou z nich je i dokonalé využití ložné plochy přepravních prostředků.
- Většinou se jedná o nákladní automobily, železniční vagóny nebo kontejnery.
Usnadňují také manipulaci nejen při samotné přepravě, ale i ve skladech. Lze je totiž ukládat do výškových regálů a tím uspořit mnoho místa. Při stohování je ale důležité jejich upevnění proti sesutí.Ale ani to není žádný problém. Postačí k tomu ovinutí průtažnou fólií a zapáskování pevnou plastovou nebo ocelovou páskou.
- Velkým pomocníkem při manipulaci při přepravě i ve skladovacích prostorách je nízkozdvižný neboli paletovací vozík anebo vysokozdvižný vozík (vidlicový nakladač).
Nejpoužívanějším materiálem pro výrobu palet je dřevo. Na některé druhy se však využívá i plast nebo kov.
Každý hřebík má své místo
Nejvíce využívané jsou takzvané euro palety, které mají své přesné rozměry dané normami. Proto tyto přepravní pomůcky mohou vyrábět pouze certifikovaní výrobci. A nejen vyrábět. I opravy jsou možné pouze v těchto provozovnách. Podobně jako euro palety jsou konstruovány i standardní palety, které s nimi mají společný půdorys.
- U těch ale další rozměry nejsou přesně definovány.
- Mohou mít tedy i různou výšku, nosnost i samotnou konstrukci.
Plocha europalety je určena na 0,96 metrů čtverečních.
- Což znamená, že délka činí 1200 milimetrů, šířka osm set milimetrů a výška sto čtyřicet čtyři milimetry.
Spojení jednotlivých dílů zajišťuje sedmdesát osm speciálních hřebíků. Každý z nich má i své přesné místo. Jediný parametr, který se může odlišovat a není tedy přesně daný, je hmotnost. Je to logické. Použité dřevo může mít odlišnou vlhkost.
- Většinou váží jedna přepravka dvacet až dvacet čtyři kilogramy.